Laat je inspireren

Meer verhalen

Marijke in de breiles

We leerden Marijke kennen tijdens de voorbereidingen van de Ontmoetingscafés die in de zomer van 2022 werden georganiseerd in samenwerking met Onze…

Jef’s recept voor toegankelijk volwassenenonderwijs

Jef is een fijne jongeman die samen met zijn moeder een winkel uitbaat. Via het project CVO Inclusief kwam hij te weten dat de module Nagerechten van…

Jonge Helden – Creatief Inclusief Jeugdwerk

Veel kinderen of jongeren die op kamp, speelweek of cursus vertrekken, moeten hiervoor drempels over, groot of klein. De organisatie Jonge Helden wil…

Clara: Goesting. Drempels voor inclusie overwinnen

Het Steunpunt voor Inclusie bracht in oktober een rapport uit over inclusief onderwijs: ‘Drempels & Barrières: Samen met ouders op pad. Ervaringen…

Julie in het sterrenrestaurant

Julie volgt een aangepast traject op een secundaire school met een IAC. Zowel de praktijkvakken tuinbouw, slagerij als restaurant volgt ze met…

Emma op Chirokamp

Emma is 11 jaar en gaat al 3 jaar lang elke zondag naar de Chiro. Ze kijkt er heel erg naar uit om binnenkort samen met haar leeftijdsgenoten 10…

Matteo kan heel hard shotten…

Matteo gaat té graag naar de Chiro, volgens zijn broer Mauro. Matteo kan niet zo rap lopen, maar kan wel echt heel hard op de bal shotten, zegt een…

Evelien – Inclusie in het secundair en stage in de kribbe

Toen Evelien 7 maand oud was merkten haar ouders dat ze trager was dan andere kinderen. Ze hebben haar toen laten onderzoeken om te weten wat er…

Waarom mag Anneleen niet werken

Naar aanleiding van Werelddownsyndroomdag op 21 maart interviewde De Wereld Morgen Marleen Maris en Patrick Vandelanotte. Marleen is mama van…

De zoektocht van Sofie rond wonen en werken

Een van de eerste verhalen op onze website was het verhaal van Rita, de moeder van Sofie. Ondertussen zijn we heel wat jaren verder en vroegen we ons…

Inclusie, da’s durven: Julie in de jeugdbeweging

In elke gemeente is er wel een of andere jeugdbeweging te vinden. Het aanbod is groot, maar niet in elke jeugdbeweging zijn kinderen met een…

Vrije tijd voor Rune? Het Steunpunt voor Inclusie gaat mee op zoek…

We gaan in gesprek met de mama van Rune. Hoe wil zij vrije tijd voor Rune invullen? Wat kan het Steunpunt voor Inclusie betekenen in hun zoektocht?

Te gast bij Radio Expoo – Vrij in Vrije tijd

Vrije tijd zou voor iedereen vrij moeten zijn. Toch botsen ouders van kinderen met een beperking nog op heel wat drempels. Hilde van Ouders voor…

Inclusie op de tatami: het verhaal van Bram in de karateclub

Eén van de drempels die sportclubs tegenhoudt om inclusief te werken is de gedachte dat inclusie extra werk en energie vraagt. Heel wat clubs denken…

Sofie in het kunstatelier

Sofie gaat elke week naar het kunstatelier ruimtelijke vormgeving. Benieuwd wat ze daar doet? Surf mee op haar golf!

Impulsen voor inclusie: Matteo in de tekenacademie

Net zoals muziekles voor mensen met een beperking vaak wordt herleid tot muziektherapie, wordt ook tekenacademie vaak niet voor mogelijk gehouden. Er…

Krachtige samenwerkingen met compagnons de route

Wout is 18 en gaat al sinds de kleuterklas naar het gewoon onderwijs. Hij volgt een individueel aangepast curriculum. We praatten met zijn mama over…

Hoe kan een strip een redelijke aanpassing zijn?

X stapt naar de boekenkast om een ander boek te kiezen en keert terug met een dik leesboek uit de reeks "de waanzinnige boomhut". Een paar andere…

Merel naar de eerste kleuterklas

Merel (4), is de kleine zus van Joran en Ewout, maar ook de grote zus van Jasper en Eva. Toen Merel 2,5 jaar was, gingen we op zoek naar een school.…

Hoe zou het nog zijn met Merel?

Enkele jaren geleden deelden we het verhaal van Merel. We zijn benieuwd hoe het ondertussen gaat met haar. We gingen hierover in gesprek met Filip,…

Hoe Henri leerde lezen en schrijven met autisme en dyspraxie

Henri Devreker (10) heeft een autisme spectrumstoornis en verbale dyspraxie. Op vierjarige leeftijd sprak hij slechts twintig woorden. Na een periode…

Kleine jongens worden groot …

Het verhaal van Henri was één van de eerste dat op de website kwam. De foto’s van toen en nu doen ons beseffen hoe snel de tijd kan gaan. Katia de…

Ayco houdt van zingen

Inclusie in het Deeltijds Kunstonderwijs? Het kan! Vraag maar aan Ayco (17) en haar zangleraar Joris

Maren in de scouts

Maren gaat heel graag naar de scouts: de ene week gaat ze naar De Kariboes, een inclusieve scoutsgroep, de andere week gaat ze naar een AKABE-werking…

Marie houdt van dansen

Marie danst bij Moves & Fun. Samen met dansjuf Malou en mama Veerle vertelt ze haar verhaal

Thijl doet mee: niet elke dag op school, wel helemaal deel van de klas!

Thijl zit in de 3e kleuterklas. Hij gaat 3 halve dagen naar school met ondersteuning, volgt in de namiddag thuis mee via Bednet, er komt een juf aan…

Hoe zou het nog zijn met Clara?

Enkele jaren geleden deelden we het verhaal van Leen, de mama van Clara en Hilde, de zorgcoördinator van de basisschool van Clara. We vroegen ons af:…

Een menselijke piramide met Nette

Linde Lambrechts en Marie Vansever gingen in gesprek met de moeder van Nette over redelijke aanpassingen.

A-circus, net als een serie

Jade Blyckaerts en Maj Van Hee gingen in gesprek met Iben over redelijke aanpassingen.

Tijd is mijn ergste vijand

Kaat Schepens en Sarah Smits gingen in gesprek met Lucas over redelijke aanpassingen.

Waarom afstemmen zo belangrijk is – ouders vertellen

Een geslaagde stage staat of valt met een goede afstemming tussen alle betrokkenen. Dat ondervonden ook de ouders van Kaat en de ouders van Thomas.…

Stagedoelen op maat van Anna

Anna liep een inclusieve stage. Ontdek hoe zij samen met alle betrokkenen kwam tot stagedoelen op maat!

Stagedoelen op maat van Wout

Wout liep een inclusieve stage. Ontdek hoe hij samen met alle betrokkenen kwam tot stagedoelen op maat!

Bouwen aan een sociaal gewaardeerde rol

Een stageplek is meer dan een plaats alleen. Het is een context waar een positieve beeldvorming heerst, de jongere gewaardeerd wordt, men gelooft in…

Waarom een inclusiestage voor mij belangrijk is – jongeren vertellen

Rami en Sam vertellen waarom een inclusieve stage belangrijk voor hen is.

Het speelse verhaal van Leander en de WESP

“In deze aflevering doen Leander, zijn mama Lien en Phaedra van speelplein WESP in Wetteren hun verhaal over hoe Leander op het speelplein een plaats…

Met gerust hart de vakantie in?! – Zo deden zij het

De vakantie stond voor de deur. De boekentassen geraakten iets minder snel dan gewoonlijk op zijn plaats, het schooljaar voelde toch – door de Corona…

Inclusieve onderwijservaring in België 2013 – 2020

In 2013 zijn we vanuit Zuid-Afrika naar België verhuisd met onze twee zonen, waarvan de jongste het Downsyndroom heeft. Eens ’thuis’ in België werden…

#say yes

#sayyes is een korte maar krachtige video waarmee we mensen ervan bewust willen maken dat ook kinderen met een beperking rechten hebben: het recht om…

Snuffelstage in inclusietrajecten: Hoe begin je eraan en wat kan het in beweging zetten?

Een snuffelstage is een creatieve vorm van stage waarin verkennen en experimenteren centraal staan met als doel om de interesses en talenten van de…

#doegewoon – Felix op de Chiro

Bekijk de video van Felix op de Chiro. #doegewoon

#doegewoon – Ward op het podium

Bekijk de video van Ward op het podium. #doegewoon

#doegewoon – Felix in de buurt

Bekijk de video van Felix in de buurt. #doegewoon

#doegewoon – Ward op school

Bekijk de video van Ward op school. #doegewoon

#doegewoon – Felix op school

Bekijk de video van Felix op school. #doegewoon


Blog

Blog

Over inclusie is veel te vertellen, daarom maken we op onze website ruimte voor een blog. Beno Schraepen kroop voor ons in zijn pen.

Zit je met een vraag of heb je nood aan ondersteuning, neem dan contact op met het Steunpunt voor Inclusie.


Krachtige samenwerking met ouders doet onderwijs excelleren

Het is een open deur. Een krachtige samenwerking tussen school, ouders en relevante betrokkenen zoals CLB-medewerkers…

Inclusief onderwijs? Niets bijzonders!

Via diverse Europese projecten rond inclusief onderwijs, heb ik de kans om inclusieve scholen te bezoeken bij de…

Mag mijn kind hier wel zijn?

Het inclusieverhaal geraakt niet gestart, het verloopt moeizaam of het dreigt na een aantal ‘goede’ jaren en…