Er zijn zo van die leerkrachten, …

voor wie HET veel uitmaakt of niet uitmaakt

omdat ze het belangrijk vinden

dat elke leerling zich welkom voelt

dat hij/zij/die er mag zijn,

dat elke leerling ontwikkelt,

dat er samen gespeeld, geleerd en geleefd wordt

Die het gewoon doen, die gewoon doen,

vol vertrouwen of onwennig, licht onzeker

of met gezonde schrik over wat dat gaat geven en over wat ze hen te geven hebben

Maar die zich doorheen het jaar verbazen en verwonderen,

over wat allemaal kan, wat die leerling kan, wat de medeleerlingen er mee kunnen,

waar ze zichzelf niet toe in staat achten maar wat toch meer vanzelf gaat dan gedacht.

Er zijn zo van die juffen, meesters, meneren en mevrouwen …

voor wie HET vanzelfsprekend is,

en als HET dat niet is, daar geen punt van maken,

net dat als uitnodigend zien, als stimulerend

die zich geen vragen stellen of juist veel vragen stellen

die nieuwsgierig zijn, geïnteresseerd van nature, in het kind, in hoe te leren

op avontuur naar daar waar ze nog niet geweest zijn

op weg, stap voor stap, met twijfel bij elke afslag, op elk kruispunt,

op zoek naar wat werkt voor haar/hem/die,

op zoek naar wat hen doet werken en leren

die samen leren om individueel te leren

die iedereen in de klas en bij de les houden

die beseffen dat zij zelf leren dankzij DIE leerling, dankzij HUN leerlingen,

die beseffen dat die leerling, de leerlingen leren omdat zij leren.

Er zijn zo van die leerkrachten, …

Die altijd twijfelen, niet aan het waarom maar over HOE

over hoe ze HET doen, over hoe goed ze het doen,

over hoe ze het willen doen, over of ze het wel goed doen

die zoeken, wroeten, tegen muren aanlopen,

soms de muren oplopen

omdat ze bezorgd zijn over wat (nog) niet lukt

die de dialoog zoeken, in gesprek blijven, uitwisselen,

die vooruitgaan, stil- en openstaan

die zorgen dat ouders niet schrikken wanneer ze hen contacteren

omdat ze hen onderweg genoeg informeren over dingen die verrassen,

over zaken die goed lopen, die vanzelf gaan, die geleerd en getoond worden

die het vooral samen willen doen,

samen met binnen en samen met buiten de school.

Er zijn zo van die juffen, meesters, meneren en mevrouwen, …

Voor wie het een be-roep-ing is

of gewoon het mooiste beroep is

die het uit de liefde voor het kind doen of uit zorg voor de wereld,

of die gewoon professioneel zijn, echte vak(ken)- en ambachtslui,

goed in wat ze doen, met passie voor de materie,

die kneden en vormen, die (er) betekenis (aan) geven, ,

die van betekenis zijn, die het verschil maken,

die herinnerd worden

Ze zijn er in elke school, ze zijn er altijd geweest,

ze zijn met meer dan wij en zij denken

 

Shout out naar alle juffen, meesters, meneren en mevrouwen, leerkrachten en iedereen betrokkenen op een school … die vandaag onderwijs inclusief maken.

– Beno Schraepen

In opdracht van Ouders voor Inclusie

Auteur van ‘Excluses. Wat uitsluiting doet met mensen’