Klik op de icoontjes in de afbeelding hieronder om het verhaal van Tiber te ontdekken.
Handvaten voor ouders en vrijetijdsorganisaties
Verplaats je eens in elkaars positie
Het helpt om je te verplaatsen in de positie van de ander. Zo had Christina (mama van Tiber) eerst een heel ander beeld van het speelplein.
“Ik had het beeld dat daar heel veel kinderen zitten en ze allemaal los door elkaar lopen, maar dat bleek eigenlijk niet waar te zijn. Er zat echt wel wat structuur in.”
De ouders van Tiber denken dat de uitdaging bij vrijetijdsactiviteiten niet zozeer ligt in praktische onmogelijkheid, maar eerder in de onzekerheid: ‘Wat houdt dit in? Hoe kunnen wij ons aanpassen? Hoe kunnen we dit goed aanpakken?’. Door de positie van de animator in te nemen, dachten Tiber’s ouders er aan hem op voorhand te gaan voorstellen, zijn specifieke noden door te geven en te laten weten dat ze steeds bereikbaar zijn bij vragen of twijfels.
Geen warm water uitvinden
Bekijk wat er al is. Er moesten voor Tiber geen spectaculaire redelijke aanpassingen gebeuren. Op het speelplein waren bijvoorbeeld al activiteiten op verschillende niveaus (kleuters en oudere kinderen). Tiber sloot aan op zijn niveau en kreeg soms wat extra ondersteuning.
“Tiber kon zich op basis van zijn niveau bij de kleuters aansluiten en heeft zich daar prachtig geamuseerd.”
Open communicatie
Chirstina & Laurens hebben de komst van Tiber naar het speelplein eerst besproken met de jeugddienst en de animatoren. Ze hebben Tiber voorgesteld en uitgelegd welke redelijke aanpassingen er nodig zijn. Aan het einde van de dag kregen ze altijd een ‘update’ van de animatoren. Bij vragen of bezorgdheden mochten de animatoren altijd de ouders opbellen of aanspreken.
“Ik denk als je er heel open over kan communiceren van dit zijn onze noden en wat doen jullie nu juist?’ ‘En elkaar daar in het midden ergens kan vinden dat het wel helpt.”
Leerervaringen delen
De kinderen mogen ongeremd vragen stellen aan de ouders van Tiber. Zij vinden dit helemaal niet erg en antwoorden met plezier. Zo leert iedereen bij! De kinderen waren nog niet veel in contact gekomen met iemand in een rolstoel of specifieke noden. Andersom was dit ook zo voor Tiber, aangezien hij naar het buitengewoon onderwijs gaat.
De ouders van Tiber vonden het heel belangrijk om naast een buitengewone school, te kiezen voor een inclusief speelplein, zodat Tiber ook de kinderen in zijn buurt leert kennen en er zich thuis voelt.
“Ik kan het eigenlijk wel echt aanraden, de 2 werelden komen samen in ons geval”
“Het heeft er ook voor gezorgd dat, als hij hier ondertussen in Zwijndrecht met ons gaat wandelen, er al eens een kindje naar hem zwaait en roept ‘Hé Tiber!’. Dat brengt toch wel een glimlach op zijn gezicht.”