Het verhaal van Hadewich

In de eerste podcast van ‘Ouders voor Inclusie vertelt’ neemt Hadewich ons mee op het pad van Gust. Onderweg leren we enkele figuren kennen die zijn inclusieve pad gemoedelijk en gezellig maken. Luister mee en ontdek hoe Hadewich deze tocht beleeft.

Het verhaal van Lien

Vrije tijd waar spel, plezier en vriendschappen inclusie ontmoeten: Dat kan niet? Toch wel! Lien vertelt ons hoe ze als ouder en samen met begeleiders, denkt in mogelijkheden en oplossingen. Luister mee en ontdek hoe inclusieve vrije tijd slaagt dankzij creatieve leiding en verbindende ouders.

Het verhaal van Lisa

Waarom kies je als ouder voor een inclusief traject? Lisa neemt ons in haar verhaal mee naar enkele gebeurtenissen die het inclusief traject van Elinora kleur hebben gegeven. Door leeftijdsgenoten, broer en zussen te betrekken, krijgt Elinora iedere dag opnieuw inclusieve kansen. Luister mee en ontdek het verhaal van Lisa en haar gezin.

Het verhaal van Ellen

Het einde van de zomervakantie nadert. Er zijn herinneringen gemaakt op de vele kampjes, speelpleinwerkingen, reizen… en er zijn vriendschappen gesloten. Op deze Vertel Vrijdag vertelt Ellen over de vele vriendjes van Pia die haar meenemen in al het plezier. Leer ze kennen in de klas, verjaardagsfeestjes en vakantiekampen van Pia. Ontdek waarom Ellen als ouder deze vriendjes zo belangrijk vindt in hun inclusief traject.

Het verhaal van Kjartan

In deze vijfde aflevering van ‘OvI vertelt’ blikt Kjartan terug op schooloverleg en de zoektocht naar ondersteuning voor zijn zoon op de kleuterschool. Met vallen en opstaan vormt zich een team van professionelen dat het inclusief traject ondersteunt en in overleg gaat met elkaar. De samenwerking met het schoolteam groeit overheen de jaren en als ouders spelen ze daar een belangrijke rol in.

Het verhaal van Geert

Geert geeft steevast aan altijd naar de mogelijkheden van zijn zoon Felix te kijken. Van daaruit blikt hij terug op de rollen die zijn zoon opneemt op school, in de Chiro, in de hocky club en in de buurt – plekken waar de belangrijkste leermeesters volgens hem steeds de leeftijdsgenoten zijn.

Het verhaal van Veerle

In de 7de aflevering van OvI vertelt neemt Veerle ons mee op de stevige bergwandeling van het traject van Beau: over gedragen worden door een groep, zelf in een sprint naar school fietsen en de zoektocht naar inclusie in Covid-tijden.

 

Het verhaal van Annelies

In de achtste aflevering van ‘Ouders Voor Inclusie vertelt’ blikt Annelies terug op de kindertijd van haar ondertussen volwassen dochter. Ze geeft inkijk in de mantra’s die zij als ouder hanteert om zich af te stemmen op het ritme van haar dochter.

 

Het verhaal van Karolien

Karolien neemt ons mee naar de eerste maandag na de kerstvakantie: van ochtendrush tot bedtijd en hoe daarbinnen afstemming van verwachtingen vorm krijgt tussen ouders en kinderen, met leerkrachten, met therapeuten.

 

Het verhaal van Mieke

Mieke neemt ons mee naar de geboorte van haar dochter Nanou. Door spannende, maar ook verbindende momenten. Mieke vertelt over hun vertrouwen in hun kind, over verrast worden door hun weg in inclusie en over hoe Nanou verbindt en verbonden wordt.

 

Het verhaal van Nele

Ga mee op avontuur met Nele en haar zoon Broes. Ze vertelt over uitdagingen en trotse overwinningen. Nele toont ons ook hoe Broes drempels tegenkomt, maar deze ook verlaagt, zodat de wereld steeds weer een stukje toegankelijker wordt voor ons allemaal.

 

Het verhaal van Sarah

Sarah vertelt hoe haar dochter Ireen al tikkend door het leven gaat, hoe Ireen haar eigen netwerk maakt. Al in de kleuterklas begon Ireen met verbinden, en dat doet ze tot in het verre West-Vlaanderen, want Ireen vergeet nooit iemand.

Het verhaal van Ilse

Een barracuda, zo stelt Ilse haar dochter Clara aan ons voor, want als Clara haar prooi ziet, dan laat ze niet meer los. Ilse blikt terug op wat het inclusieve traject van haar barracuda Clara hen gebracht heeft, langs zwarte leren jekkers door de winkelstraten van Antwerpen.

Het verhaal van Dirk

Dirk, papa van Bert, vertelt over zijn visie op inclusie die vorm gaf aan hun inclusietraject, maar ook vooral hoe het Bert was die die visie zo mooi ingevuld heeft. We starten bij een moeilijk overleg op school, om nu, vele jaren later, terug te blikken op een succesvol traject in het inclusief onderwijs en ondertussen ook al een bloeiende carrière in inclusief werk. Dirk eindigt met de vraag of hij opnieuw zou kiezen voor een inclusieverhaal met Bert. Zijn antwoord? …Volmondig JA!