Bouwen aan een sociaal gewaardeerde rol op je stage/werkplek
Een stageplek is meer dan een plaats alleen. Het is een context waar een positieve beeldvorming heerst, de jongere gewaardeerd wordt, men gelooft in de competenties, krachten en talenten van de jongere. Het is ook een opstap naar een ‘goed leven’; het verruimt je netwerk, verhoogt je welbevinden, etc.
Het is dus cruciaal om te denken in rollen in plaats van activiteiten.
Zoektocht naar stage: wat met verzekeringen?
Binnen de praktijkgerichte component van een Individueel Aangepast Curriculum, is het raadzaam om na te gaan hoe de jongere verzekerd is. Via een aantal voorbeelden geven we inspiratie mee.
Waarom een inclusiestage voor mij belangrijk is – jongeren vertellen
Rami en Sam vertellen waarom een inclusieve stage belangrijk voor hen is.
Begeleid werken op stage?
Een inclusieve stage uitbouwen gaat vaak samen met de gepaste – soms bijkomende- ondersteuning voorzien. Hiervoor kan je beroep doen op Begeleid Werken.
Snuffelstage in inclusietrajecten: Hoe begin je eraan en wat kan het in beweging zetten?
Een snuffelstage is een creatieve vorm van stage waarin verkennen en experimenteren centraal staan met als doel om de interesses en talenten van de jongere in kaart te brengen. Dit kan een bredere invulling krijgen en voldoet niet per sé aan de voorwaarden van een snuffelstage binnen duaal leren.
Stage en werk – begrippenlijst
Met de stages komt er een nieuw domein – arbeid – binnen in het inclusieve traject. Een nieuw domein met nieuwe woorden en begrippen. We verzamelden deze begrippen in een woordenlijst.
Leveren we wel een goede werknemer af?
Nathan wil naar het 7de jaar Chemische Procestechnieken. In de voorgaande jaren kon hij de theoretische lessen, met minimale ondersteuning, meevolgen en verwerken; maar in de praktijklessen liep het moeilijker. Nathan heeft problemen met het uitvoeren van fijne motorische handelingen. Een labo-opstelling in elkaar puzzelen is dus zo goed als onmogelijk.
Eerlijk evalueren en de flexibiliteit die mogelijk is
We zijn het er allemaal over eens dat leerlingen eerlijk geëvalueerd moeten worden, maar wat is dat eigenlijk, eerlijk? We laten je zien welke flexibiliteit mogelijk is, maar bieden ook een andere blik op 'eerlijke' evaluatie.
Een kleine aanpassing maakt een wereld van verschil
Noah zit in de A-stroom van het tweede middelbaar. Hij is een snelle leerder, hij heeft dus nood aan extra uitdaging. Daarnaast heeft hij moeite met planning en organisatie.
We laten dit talent niet verloren gaan
Maurice is geboren in Polen en komt naar België als hij 13 jaar is. Hij start in het tweede middelbaar in een OKAN-klas. Na een jaar in OKAN kiest Maurice voor de opleiding Elektriciteit-Electromechanica. Maurice heeft het moeilijk om verbinding te maken met zijn medeleerlingen en heeft het soms moeilijk met de werkwijzen van leerkrachten. Hij wil ook graag dat de dingen gebeuren zoals hij het voor ogen heeft. De school merkt dat dit verder gaat dan enkel aanpassingsmoeilijkheden door de verandering van taal en schoolcultuur. Maurice is een gemotiveerde leerling die zich erg inzet voor school, maar de leerkrachten merken dat hij basisleerstof mist door de emigratie.