Van stage naar betaald vakantiewerk met behulp van VOP

Wout loopt al enkele jaren stage in de context waar hij zijn eerste betaalde vakantiejob mocht ervaren. Hij kende al een aantal collega’s, maar voor het eerst was zijn stagementor niet aan zijn zijde en moest hij nieuwe mensen leren kennen en andere taken uitvoeren. De VOP-premie maakte het mogelijk dat andere collega’s ruimte konden maken om hem beter te leren kennen en te ondersteunen. Zijn stage-ervaring was zeker een belangrijke schakel in dit traject. Wout had al vele taken geoefend tijdens zijn stage waarop hijzelf en zijn collega’s tijdens het werken konden op voortbouwen.


Lees meer

Toegankelijke Wandel- en fietsroutes

Wandelen of fietsen zijn populaire activiteiten in de vrije tijd. Maar waar vind je toegankelijke wandel- en fietspaden? Wij wijzen je alvast de weg en deze handige websites zorgen er voor dat je in geen tijd op pad kunt!


Lees meer

Mag mijn kind hier wel zijn?

Het inclusieverhaal geraakt niet gestart, het verloopt moeizaam of het dreigt na een aantal ‘goede’ jaren en ondersteuning op de klippen te lopen. Het is dan dat deze stille verzuchting of ongerede twijfel wel eens de kop opsteekt. Na al die moeite, al dat overleg, alle inspanningen die je als ouder deed voor de school …. Je zou voor minder.


Lees meer

Inclusive job design & jobcarving: mogelijkheden voor werkgevers

Inclusie stopt niet bij het afstuderen! Een groep ouders die verder bouwen aan een inclusief traject voor hun jongvolwassen kind zoekt samen antwoorden op de grote vraag “Wat na?”. Informatie en inspiratie rond werken en wonen worden uitgewisseld, ook al blijft iedereen in zijn kot.


Lees meer

Wat na het inclusief onderwijs? Kansenmakers voor de inclusieve arbeidsmarkt

Vanuit een vraag van Ouders voor Inclusie ging de vakgroep Orthopedagogiek (Hanne Vandenbusshe, Matthias Van Raemdonck en Elisabeth De Schauwer) in 2018 in gesprek met de Provincie Oost-Vlaanderen om gezamenlijk een project op te zetten rond de transitie van inclusief secundair onderwijs naar de arbeidsmarkt.


Lees meer

Circle of courage: inclusieve waarden als kijkkader

De Circle of Courage is een kijkkader dat je uitdaagt om acties te ondernemen of aanpassingen vorm te geven op basis van 4 waarden.


Lees meer

Stagedoelen op maat

Wanneer je een stageplaats zoekt en de stage voorbereidt, doe je dit doelgericht. Je weet dus wat je met deze stage wilt bereiken, waar je naartoe wilt. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kunnen aanpassingen in de doelen nodig zijn, we formuleren dus doelen op maat.


Lees meer

Jobcreatie vanuit inclusieve waarden – Hannah’s stagepakket

Een stage op maat kan door jobcarving/ jobcreatie; de job zo vorm geven dat deze past bij de sterktes en competenties van de jongere. Door in te zetten op de vier inclusieve waarden kan er een krachtige inclusieve omgeving tot stand komen.


Lees meer

GIO-middelen

GIO staat voor Globale Individuele Ondersteuning. Het VAPH stelt GIO-middelen ter beschikking aan RTH-diensten (Rechtstreeks Toegankelijke Hulp) om belangrijke overgangsmomenten te ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het instappen in de reguliere kinderopvang of bij de overgang van de kleuterklas naar de lagere school. Bijkomende ondersteuning tijdens deze belangrijke momenten moet inclusie betere kansen geven.


Lees meer