Hoe doe je dat nu?

De volgende reflectievragen kunnen daarbij helpen. Tenslotte geven we ook nog een voorbeeld dat inspiratie kan geven hoe je de rollen kan versterken. Het is waardevol als je deze oefening met meerdere mensen doet- meer mensen = meer ideeën.

  • Jullie zoomen in op de stageplaats.
    • Welke taken neemt de persoon op en welke rollen gaan hier mee samen? Welke contacten en ervaringen doet iemand op door deze rollen? Kunnen sommige rollen uitgebreid worden?
    • Welke plaatsen zijn er in en rond de stageplaats? Bieden deze plaatsen ook mogelijkheden om een rol op te nemen?
    • Schrijf verschillende rollen op. Bedenk er zoveel mogelijk (student, broer, zus, vriendin, buurtgenoot, vrijwilliger, organisator, observator, toezichter etc.) Hou hierbij ook rekening met wat leeftijdsgenoten opnemen. Zijn er rollen die mogelijkheden bieden voor de jongere?
    • Schrijf de talenten en interesses van de jongere op en bekijk of er daar rollen zijn die mogelijkheden bieden.
  • Zijn er rollen die nog wat oefening of experimenteer ruimte vragen?
    Bijvoorbeeld: Louise is erg geïnteresseerd in muziek. Door naar een concert te gaan, wordt nog duidelijker wat haar precies interesseert: ze houdt van de hele sfeer van een mooie concertzaal met veel toeschouwers. Een concertzaal zou dus een mogelijke stageplaats kunnen zijn in de toekomst. Misschien kan ze daar tijdens een stage de mensen onthalen, hun plaats wijzen, …?
  • Reflecteer of deze rollen de persoon waarderen en in zijn/ haar sterkte zetten.
  • Reflecteer of deze rollen bij de leeftijd van de persoon passen.
  • Ondersteun de jongere om de sociale omgang en codes te leren kennen en te oefenen.

Inspiratie

Aan de slag!

Bekijk ook onze brede tool rond sociaal gewaardeerde rollen. Zo kan je deze ook inzetten in andere contexten en levensdomeinen!


Reacties

Ging jij aan de slag met deze tool? Laat info@oudersvoorinclusie.be weten hoe het hielp om samen te werken aan inclusie!

Deze tool is gebaseerd op het werk van Wolf Wolfensberger, ‘Social Role Valorization’ en Verhaegen, I., Claeys, J. Deleu, H., Meys, F., Vos, E., Taamouti, M. (2021). Resokit: methodiek en tools voor sociale professionals om netwerken te versterken en te connecteren met de buurt. Brussel: Odisee Hogeschool Meer info op: www.resokit.be