Ik ben een... PAB-assistent

Ik word aangesteld met een PAB-budget (Persoonlijk Assistentie Budget, PVB voor volwassenen). Dit is een budget dat jij in naam van jouw kind kan aanvragen en waarmee jij ondersteuning ‘koopt’. Jij bent dus mijn werkgever.

Als assistent werk ik op vraag van jou als ouder of de persoon met specifieke noden. De opdrachten worden samen afgestemd en daarbij heb jij als ouder de regie in handen.

Mijn werkplek en takenpakket zijn afhankelijk van waar jouw kind ondersteuning bij nodig heeft. Dat kan op school, thuis, in de vrije tijd, op stage, op vakantie, … zijn. Mijn ondersteuning kan betrekking hebben op leren, op het sociaal-emotionele,  participatie, logistieke zaken, vervoer, verzorging, communicatie, voeding… Ik kan ook nauw samenwerken met  andere partners in het inclusietraject zoals de school, andere betrokken ondersteuners, kinesisten, logopedisten, werkgevers …

Ik maak inclusie waar door …

Vooral op zoek te gaan naar waar jij en jouw kind nood aan hebben en welke invulling die nood kan hebben. Ik denk en droom mee, bekijk hoe we dromen waar kunnen maken en sta aan jullie zijde.

Barrières weg te werken voor de persoon die ik assisteer en diens omgeving. Dat doe ik door redelijke aanpassingen in te voeren, door anderen te activeren connectie te maken met jouw kind, maar ook door naar de achtergrond te verdwijnen wanneer mijn assistentie niet nodig is.

Elke werkdag connectie te maken met jou als ouder, soms praten we lang, soms sturen we een snel berichtje of foto, maar ik ben nabij.

Ik bezit kwaliteiten als …

Werken op maat, want in mijn werk is jouw kind mijn leidraad, en ben jij als ouder mijn gids. Dat vraagt afstemming.

Creatief en oplossingsgericht meedenken bij uitdagingen:  Hoe gaan we barrières wegwerken? Hoe gaan we zaken oplossen? Hoe gaan we vooruit? We gaan doordacht te werk.

Bewust nadenken over mijn positie aan de zijde van jou en jouw kind. Zo zorg ik dat ik participatie en sociale relaties niet in de weg sta. Tegelijk ben ik alert en nabij wanneer ondersteuning nodig is.

Er mag van mij verwacht worden dat ik …

Waar mogelijk samenwerk met alle betrokkenen, zodat we samen aan jullie inclusietraject kunnen werken.

De verbinding tussen jouw kind en diens omgeving faciliteer. Bijvoorbeeld door te bekijken wat de leerkracht nodig heeft om jouw kind te ondersteunen, terwijl ik bijvoorbeeld toezicht houd tijdens een toets.

Transparant werk, ik hecht veel belang aan open communicatie en waardeer jullie feedback.

Jouw privacy en die van jouw netwerk respecteer. Ik heb tevens respect voor jullie leefomgeving waar ik me soms in begeef.

Vanuit mijn nabijheid tips aanreik aan jou en je netwerk maar deze niet opdring, beslissingen worden steeds door jou en/of jouw kind genomen.

Op vraag taken overneem van jou en jouw netwerk.

Ging jij aan de slag met de tool ‘Met wie zit ik rond de tafel?’? Laat het ons weten! info@oudersvoorinclusie.be