Rapporten en publicaties

Rapport #geen school voor mijn kind

Met ons rapport #geen school voor mijn kind brengen we de verhalen van ouders samen die met de harde realiteit van uitsluiting en ontbinding worden geconfronteerd. Het rapport bestaat uit twee delen: verhalen rond de beroepsprocedure, maar ook vormen van uitsluiting die onder de radar blijven. Met dit rapport willen we de stem van gezinnen laten klinken op momenten waarop het recht op onderwijs onder druk komt te staan. Laat ons samen blijven streven naar #een school voor mijn kind!

Lees het rapport

Sprekende cijfers schooljaar '23-'24

Bij de start van het nieuwe schooljaar blikken we graag ook even terug naar wat het voorbije schooljaar op ons pad is gekomen. We delen dan ook graag met jullie enkele cijfers, de voornaamste en terugkerende knelpunten, maar ook een call to action!

Lees de sprekende cijfers

Ouderbevraging decreet leersteun lente 2024

Het leersteundecreet rond zijn eerste jaar af. Zijn de problemen van bij de opstart weggewerkt? Voelen ouders een verschil tegenover het M-decreet? En hoe werken we verder aan een echt inclusief onderwijs? Ouders vertellen het in onze tweede ouderbevraging rond het decreet leersteun.

Bekijk de resultaten

Jaarverslag 2023

In dit jaarverslag brengen we je op de hoogte van alles wat Ouders voor Inclusie het
afgelopen jaar heeft ondernomen: van getuigenissen over beleidswerk tot projecten. In
alles wat we doen vertrekken we vanuit verbinding en positiviteit, we vertrekken vanuit
mogelijkheden.

Lees het jaarverslag 2023Jaarrekening

Ouderbevraging decreet leersteun herfst 2023

Hoe ervaren ouders de overgang van het M-decreet naar het Decreet leersteun? We bevroegen 166 ouders en kregen een genuanceerd beeld.

Bekijk de resultaten

Jaarverslag 2022

In dit jaarverslag brengen we je op de hoogte van alles wat Ouders voor Inclusie het afgelopen jaar heeft ondernomen, van getuigenissen over beleidswerk tot projecten. Samen maken we inclusie waar, en laten we iedereen voelen: jij hoort erbij!

Lees het jaarverslag 2022

Coronarapport: Elke crisis is een kans

Een crisis is een moment waarop de zaken op scherp worden gesteld. Een crisis maakt zichtbaar wat net onder het oppervlak ligt en geeft ons zo de kans om uitdagingen echt aan te pakken. De corona impact is een complex probleem waar geen eenvoudige of eenduidige oplossingen voor zijn. Kinderen en jongeren met specifieke noden zijn vaak de eersten die voelen dat er nood is aan verandering.

Lees het rapport

Jaarverslag 2021

In dit jaarverslag praten we je bij over alles wat we het afgelopen jaar deden, van de inclusiedag tot het beleidswerk. Maar de grote sterkte van Ouders voor Inclusie blijft liggen bij jou en bij mij! Ouders die geloven in en gaan voor een inclusief traject. We doen dit via peer-to-peer counseling, een dure term om aan te duiden dat ouders elkaar ondersteunen. Dit is de kracht van onze vereniging. We brengen ouders in verbinding met elkaar, via de open en gesloten facebook, de (digitale) ontmoetingsavonden, de inclusiedag, etc. Ook binnen onze stuurgroep vinden ouders elkaar en kunnen we capteren wat leeft.

Lees het jaarverslag 2021

Coronarapport: De impact van corona op de positie van ouders die kiezen voor inclusie

We hadden echt gehoopt dat we geen corona rapport 2.0. moesten schrijven, maar corona blijft ons teisteren. Het doet een aanval op onze manier van leven, het doet een aanval op Inclusie.

Lees het rapport

Coronarapport: Het zijn pittige tijden voor ouders die kiezen voor inclusie!

We schrijven eind 2020, bijna dagelijks worden we geüpdated met de laatste Corona-cijfers, -maatregelen en schakelen we over van de ene code naar de andere. We dragen zorg voor elkaar, maar slagen we er ook voldoende in zorg te dragen voor ouders die kiezen voor Inclusie?!

Lees het rapport

Vrij in Vrije Tijd. Drempels ervaren door ouders bij het uitbouwen van een inclusieve vrije tijd voor hun kind met specifieke noden.

Het hebben en vrij mogen invullen van vrije tijd is een noodzaak en een recht voor elkeen. 
Voor kinderen en jongeren met een beperking en hun ouders komt daar heel wat bij kijken. Heeft
iedereen wel effectief de vrije keuze om te doen wat hij graag wil doen met zijn vrije tijd? Is
het aanbod toegankelijk genoeg om een vrije keuze te kunnen maken? Hoeveel tijd schiet er
bijvoorbeeld nog over als je naast je job of school ook nog naar verschillende therapieën
moet?

In dit rapport bundelen we de belangrijkste drempels die ouders ervaren.

Lees het rapport

Inclusie. Waarom? Daarom!

Een heerlijk boekje om samen van te genieten, een klein boekje om een grote wijsheid te verspreiden: waar een wil is, is een weg. Als je samen ergens voor gaat en alle talenten bundelt, wordt zelfs de grootste onderneming “iets van niets”.

Deze vertaling van het boekje ‘Quatre petits coins de rien du tout‘ illustreerden we met voorbeelden uit onze omgeving. Bij het bestellen van deze brochure samen met de brochure ‘Wegwijs in het inclusief onderwijs‘ wordt gratis (zolang de voorraad strekt) een mapje aangeboden, waar deze 2 brochures samen met de nog uit te geven derde brochure, kunnen worden in opgeborgen.

Download de brochure

Drempels en barrières: rapport van Steunpunt voor Inclusie

Een rapport uit de oude doos dat laat zien hoe lang wij als organisatie reeds duidelijke signalen capteren van ouders die (willen) kiezen voor inclusie.

Download het rapport

Kennisclips

Voorstelling Ouders voor Inclusie

Bekijk dit filmpje in een andere taal!


Redelijke aanpassingen

Tool redelijke aanpassingen

Redelijke aanpassingen op stage/werk

Eerste Hulp bij Stage/werk

Inclusieve arbeid

Inclusief leven

Podcasts

Ouders voor Inclusie vertelt

Ouders voor Inclusie vertelt’, onze podcastreeks met verhalen van ouders, over de pieken en dalen in inclusieve trajecten en de weg die bewandeld wordt. Verhalen over ontmoeting, verbinding, rechten en kansen. Maar vooral verhalen die de ouderstem heel centraal stellen. Verhalen die inspireren, erkennen en andere trajecten vergezellen. Elke maand verwennen we je met een nieuw verhaal, want wij zijn nog lang niet uitverteld.

Beluister Ouders voor Inclusie vertelt

Vertel mij eens: Hoe werkt inclusief onderwijs eigenlijk?

In deze 4-delige podcastreeks gaan we in gesprek met een ouder over inclusief onderwijs.
Deze podcast werd gemaakt door Julie Vandenberghe, student UGent Pedagogische Wetenschappen.

Beluister de podcasts

Het speelse verhaal van Leander en de WESP

In deze podcast doen Leander, zijn mama Lien en Phaedra van speelplein WESP in Wetteren hun verhaal over hoe Leander op het speelplein een plaats heeft gevonden waar hij zichzelf kan zijn en zich ten volle kan uitleven. Het is een succesverhaal, maar dat succes komt er niet zomaar. Verschillende zaken spelen een rol om dit mogelijk te maken en deze worden doorheen het verhaal verteld.

Beluister de podcast

Blog

Beno blogt voor Ouders voor Inclusie

Over inclusie is veel te vertellen, daarom maken we op onze website ruimte voor een blog. Beno Schraepen kroop voor ons in zijn pen.

Lees de blog