Eindtermen

Einddoelen vastgelegd door de Vlaamse Overheid die alle leerlingen moeten behalen om een getuigschrift of diploma te kunnen krijgen.


Drempel

Iets wat het moeilijk maakt om deel te nemen. Dit kan zichtbaar of onzichtbaar zijn.


Deeltijds Kunstonderwijs (DKO)

Een vorm van kunstonderwijs in de vrije tijd. Werkt met leerdoelen en evaluatie. Niet hetzelfde als een opleiding aan een conservatorium of ik het Kunst Secundair Onderwijs (KSO).


Discriminatie

Het uitsluiten of benadelen van een persoon omwille van diens (al dan niet fysieke) kenmerken, zoals het hebben van specifieke noden. Bv het weigeren van redelijke aanpassingen is discriminatie.


Commissie leerlingenrechten

Hier kan je als ouder een klacht indienen tegen de niet-gerealiseerde inschrijving of de ontbonden inschrijving van je kind in een school.


Centrum voor Leerlingbegeleiding (CLB)

Centrum voor Leerlingbegeleiding werkt rond leren en studeren, schoolloopbaan begeleiding, psychisch en sociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg.Zijn o.a. verantwoordelijk voor het schrijven en opvolgen van een GC-, IAC of OV4-verslag voor leerlingen met specifieke noden.


beperking

Drempel die men omwille van een handicap ervaart.


Bemiddeling

Proces waarbij iemand moeilijke of vastgelopen communicatie probeert om te buigen. Wanneer ouders en school tegenover elkaar (lijken te) staan, kan het Steunpunt voor Inclusie zoeken naar nieuwe manieren om de situatie te bekijken, en samen oplossingen te bedenken.


Inclusie

Inclusie is de volwaardige participatie van alle personen aan alle domeinen van de samenleving. Dit impliceert ook de nodige redelijke aanpassingen om de drempels tot volwaardige participatie weg te nemen. Inclusie gaat over veel meer dan er mogen zijn, het gaat over erbij horen, talenten kunnen tonen, wederkerigheid en ondersteuning om te kunnen participeren.