Boodschap van ouders

Volg het tempo/ritme van mijn kind.

Denk steeds na wat een volgend stap kan zijn.

Help mijn kind op een stimulerende manier vooruit.

“Vandaag is de dag, hij gaat alleen naar de winkel. We gaan dat proberen. Ondertussen heb ik met hem alles voorbereid, al die zinnetjes in zijn spraakcomputer gestoken […] En dan was ik aan het denken: ik moet er zeker ook inzetten “Wil je mij helpen alsjeblieft?”, want als hij dan voor de deur komt te staan van het winkeltje dan kan het wel zijn dat er daar niemand is of dat de deur niet open is.”Nele

 

“En je moet weten, we waren al een maand of 3 aan het proberen om onze Felix op een groter modelletje van fiets te te zetten want uit die vorige was hij uitgegroeid, maar hij durfde de stap niet maken naar die fiets. Maar plots zegt onze Felix: “Papa ik ga fietsen.” ik dacht: ja dat zal wel hè. En die buurjongen die neemt zijn fiets uit het kot en die zegt: ‘Kan je me helpen?’ Ja tuurlijk, graag. En vanaf dat moment is hij beginnen fietsen.  Die angst was op een of andere manier  snel voorbij gegaan. En hij is eraan begonnen.“Geert 

 

“Dus we zijn eigenlijk op 3 maanden gestart met bobath therapie, thuis. Elk spel had wel een functie om net zoveel mogelijk nieuwe hersencellen toch een functie te kunnen geven. Ja daardoor was het eigenlijk gewoon van de ene therapeut naar de andere.”Annelies

Ouders hebben een doel voor ogen voor hun kind. Ze verrichten heel wat onzichtbaar werk om de doelstellingen te bereiken met hun kind zoals externe therapie, de zoektocht naar aanpassingen, … Ouders denken vooraf na over mogelijke barrières vanuit het perspectief van hun kind en nemen hier bewust actie op. Ze stimuleren hun kind voortdurend om de volgende stap te zetten en volgen hierbij zijn of haar tempo. Ouders hebben partners nodig die dit voortzetten in hun contact met het kind. Ze geloven dat wat nu niet aanwezig is, later misschien wel zal komen.

Reflectievragen

  • Welke doelen wil ik graag bereiken met mijn kind? Waar wil ik naartoe werken?
  • Wat is het tempo van mijn kind? Hoe kan ik hier rekening mee houden?
  • Wat doe ik thuis/in de vrije tijd (on)bewust om een stap verder te zetten?
  • Waar hou ik rekening mee voor mijn kind? Hoe bereid ik dingen voor? Wat is hierbij helpend? 
  • Heb je voldoende zicht op de stappen die de ouder graag wil zetten met zijn/haar kind?
  • Hoe ga je ervoor zorgen dat je kan bijdragen om toe te werken naar het volgend stapje? Hoe neem je anderen hierin mee?
  • Hoe ga je rekening houden met het tempo van het kind om de doelen te bereiken?