Boodschap van ouders

Respecteer mijn keuze voor inclusie.

Verdedig mee het recht voor inclusie.

Deel correctie informatie over wetgeving, hou geen informatie achter.

Denk in termen van ‘Hoe gaan we dit doen?’  in plaats van ‘Gaan we dit doen?’

“Eigenlijk is voor ons inclusie altijd al wel een evidentie geweest vanaf dat ze geboren was omdat ze dan al een oudere broer en zus had. Ik vond dat ze maar moest meegaan en dat ze waarschijnlijk het meeste zou leren van andere kinderen om haar heen.”Lisa 

 

“Mensen praten over dingen als ‘Hij zit toch alsmaar vaker alleen voor wiskunde’ of ‘Hij zit uit de klas en daar en daar’… Wij ervaren veel focus op wat niet goed ging. Maar dan zijn er momenten die wij heel graag binnenbrachten op school, van: ‘Ah, maar weet je wat inclusie voor Beau ook betekent?’ Voor ons is hij op zulke momenten gewoon een kind dat met de fiets naar school komt, zoals iedereen, en hij geniet daarvan en groeit –  geen 1,5 meter maar 2,5 meter.”Veerle 

 

“Hij toont zoveel doorzettingsvermogen dat geen enkele volwassene die ik ken hem na zou doen. En hij blijft er content over. En we hebben ook altijd gezegd van: ‘Kijk, Rune die pakken we overal mee, we doen zo gewoon mogelijk. Speciaal als het moet, maar dat liefst niet.’  Rune heeft dat zelf ook niet zo graag.”Kim

Ouders gaan op zoek naar een context waarin ze zich welkom voelen, waar hun kind kan groeien en openbloeien. Het buikgevoel van ouders helpt hen hierin keuzes te maken. Hoewel de keuze voor inclusie vanuit een intuïtie kan plaatsvinden, doorlopen ouders veelal het proces wel heel bewust.  Ze kiezen voor inclusie vanuit verschillende waarden en normen die voor hen belangrijk zijn in de opvoeding van hun kind. Ouders benoemen hun inclusieve weg als “gewoon onze weg”, als de meest logische keuze of als de beste keuze voor hun kind. Er is voor hen geen verschil met wat ze wensen voor hun  andere kinderen, waarom zouden ze het dan anders aanpakken? Sommige ouders kijken terug op de voorbije jaren en stellen vast dat hun parcours als ‘een inclusief parcours’ benoemd wordt. Ouders zullen niet enkel beargumenteren waarom ze deze keuze maken, maar vaak staan zij ook stil bij duidelijke redenen waarom zij niet voor een ander pad kiezen.  Meer dan een pedagogische keuze is het ook een keuze die in onze grondwet is verankerd. Het is belangrijk deze keuze mee te ondersteunen in het partnerschap met ouders, door informatie in alle volledigheid mee te geven aan hen. Vanuit een verbondenheid en als team er samen voor te gaan.

Reflectievragen

  • Welke redenen hebben mij doen kiezen voor inclusie?
  • Hoe kan ik inclusie omschrijven? Welke beeld/ metafoor/ foto past hierbij?
  • Wat wil ik graag meegeven aan mijn kind in de opvoeding? Hoe zorgt inclusie ervoor dat dit kan? Welke voorbeelden kan ik geven? 
  • Hoe kan je de pedagogische keuze van ouders bevragen zonder hier een waardeoordeel aan vast te hangen?
  • Hoe kan je ouders helpen om hun keuze voor inclusie te verwoorden?
  • Hoe zorg je ervoor dat alle betrokkenen de keuze van de ouders serieus nemen en niet langs de kant schuiven?