Boodschap van ouders
Deel verhalen, het kan energiegevers blootleggen
Sta stil bij de kleine successen
Laat mijn kind ook schitteren
“Hij rijdt weg en los van mama of papa. Het is voor hem elke dag weer een moment van glorie, want hij fietst alleen naar school. […] En als we bij de schoolpoort komen, blijft hij zijn moment van ‘heb je mij gezien’ uitstralen. Hij houdt zijn fiets met één hand vast – een kunstje dat niet makkelijk is, maar Beau kan het omdat papa hem dat heeft geleerd. Hij vindt het fantastisch en het ziet er echt cool uit.” –Veerle
“Ze had een SMOG-boekje gemaakt voor Gust, met alle gebaren die ze in de klas had geleerd – voor spelen, werken, en meer. Ze had alles in haar mooie krulletters of fonetisch-eerste-leerjaar-geschrift geschreven, en er ook nog een tekeningetje bij gemaakt. Ik dacht echt, maar jong, fantastisch. Jij mag dat naar de minister gaan brengen want zo’n boekje om reclame te maken voor Gust die in jouw klas zit, dat deed mij zo deugd.” –Hadewich
“Hij heeft het gedaan onder luid applaus en zelfs de commentator was onder de indruk dat Broes meedeed. Hij zei ‘laten we nu een schitterend applaus geven voor deze sportieve jongeman.’ Het was echt geweldig om te zien. En onze Josse liep ook nog mee, nog steeds in topform. Het was ontzettend fijn om die twee broers daar samen te zien.” –Nele
Een energiegever kan iets heel kleins zijn dat het verloop van het verdere traject bepaalt. Energiegevers zitten verborgen in momenten, in mensen en dingen of in de eigen waarneming. Voor ouders is hun kind vaak de grootste energiegever om stappen vooruit te blijven zetten en om stevig verder te bouwen. Het waarderen van energiegevers kan andere bouwstenen ondersteunen of het soms moeizame inclusietraject een stuk draaglijker maken. Het zijn vaak de betekenisvolle, kleine dingen die raken – de glimlach van een kind, een onverwacht succesje op school, of een steunende opmerking van de monitor. Het zijn allemaal redenen die ouders eraan herinneren waarom ze voor inclusie kiezen.
Reflectievragen
- Waar haal ik het meeste energie uit tijdens het inclusietraject van mijn kind?
- Welke kleine momenten met mijn kind of in het traject ontroeren mij en geven mij de kracht om verder te gaan?
- Hoe kan ik bewuster aandacht besteden aan dingen die mij energie geven in dit proces?
- Op welke manier kan ik mijn energiegevers delen met anderen om ook hen te inspireren en te versterken?
- Wat zijn de momenten in het inclusietraject van een kind waar jij energie uit haalt en die je motiveren om verder te gaan?
- Hoe kan jij ouders helpen om hun energiegevers te ontdekken en te benutten?
- Welke rol speel jij in het creëren van betekenisvolle momenten die ouders en kinderen energie geven in hun inclusietraject?
- Hoe zorg jij ervoor dat ook kleine successen worden gevierd, zodat ouders en kinderen de energie krijgen om door te zetten?