Misschien ken je het wel: je bent in gesprek met de buurvrouw, of een neef van het vierde knoopsgat en je vertelt over je kind. Je laat vallen dat hij/zij een inclusietraject volgt op school, of in de vrije tijd of elders. En dan krijg je die vraag: “Inclusie? Dat is toch…?”
Of je bent in een diep gesprek met een andere ouder, een leerkracht, leider van de jeugdbeweging over inclusie en langzaamaan begin je je de vraag te stellen “Bedoelen wij wel hetzelfde als we ‘inclusie’ zeggen?”
Daarom ging Ouders voor Inclusie op zoek naar een partner die ons kon helpen om duidelijk te maken wat wij bedoelen met ‘inclusie’. Die partner vonden we in de opleiding Digital Arts & Entertainment van de Howest. Hun studenten gaven onze woorden een sprekend beeld dat recht naar je hart gaat:
Aan de slag!
Pencils is een mooie start voor een diepgaand gesprek:
- Een gesprek met de nieuwe leerkracht van jouw kind
- Een gesprek met jouw kind om te praten over wat hij/zij nodig heeft om een uitdaging te overwinnen
- Om aan de leiding/animatoren/monitoren in de vrijetijdsbesteding van jouw kind uit te leggen waarom jullie voor inclusie kiezen.
- Om als team na te denken over de inclusieve werking van jullie school, jeugdbeweging, sportvereniging, werkplaats, …
- …
Pencils vertelt veel, meer zelfs dan je in één keer kan zien. Kijk dus opnieuw, ga in gesprek, reflecteer en kijk nog eens (en blijf tot het einde kijken). Om te verdiepen kan je:
- Een van de potloodjes volgen tijdens het hele verhaal.
- Eens extra letten op de lijnen die getekend worden.
- Je afvragen wat in het filmpje zorgt voor inclusie, is het enkel dat grijze blad papier? Of zie jij nog andere zaken?
- Wie biedt in het filmpje eigenlijk de oplossing? Wie of wat maakt inclusie waar?
- Reflecteren over de bijdrage die elk potlood levert aan hun potloodwereld
- Fantaseren over hoe dit verhaal verder gaat
Wat valt je op? Wat leer je? Wat neem je hieruit mee naar morgen, overmorgen en de toekomst? Deel dit met anderen, schrijf het op om het later nog eens tegen te komen, neem het mee naar een volgend overleg, … En kijk nog eens opnieuw, wedden dat je nog meer ontdekt in Pencils?
Inspiratie van anderen
De leerondersteuners van leersteuncentrum Antwerpen plus gingen aan de slag met Pencils. Ze namen het mee naar collega’s, maar ook naar leerkrachten, leerlingen, e.d. Hun reacties verzamelden ze op een mooie webpagina. Bovendien zijn zij ook benieuwd naar jullie reacties (en wij als Ouders voor Inclusie ook natuurlijk!).
Heeft Pencils jou geraakt? Ging je ermee aan de slag? Laat het ons weten: info@oudersvoorinclusie.be