Boodschap van ouders

Zoek mij niet enkel voor het negatieve.

Wacht niet met communiceren, zoek mij om oplossingen te bedenken.

Waardeer mijn vermogen om voortdurend drempels te overwinnen.

Stop met ja-maars te formuleren.

Denk niet enkel na over morgen, maar ook op lange termijn. Dit geeft mij rust.

“Je wordt het een beetje gewoon hè, als je je strijd al hebt gevoerd. Je hebt al wat ervaring, je voelt je een beetje zelfzeker en je hebt dan toch de energie om door te gaan. Zeker en vast omdat je ziet dat Bert in gans dat traject heel gelukkig is en hij weinig last heeft gehad van die strubbelingen. Omdat we hem daar altijd voor beschermd hebben en hijzelf inclusie mooi heeft ingevuld.”Dirk

 

“Al zijn vriendjes van het eerste kleuterklasje staan daar op hem te wachten ‘Ah, je bent daar’, en zij beginnen direct te spelen. Dus waarom kiezen wij als ouder voor de moeilijke weg? Dat is omdat dat de gemakkelijkste weg is voor onze zoon” Kjartan

De kracht van deze bouwblok schuilt in hoe ouders steeds weer opstaan. Elke keer lijken ze daarbij grenzen te verleggen en sterker te staan. Hoewel het vallen erbij hoort, gaat veerkracht juist om het steeds weer kunnen opstaan. Hoe mooi is het wanneer ouders erkenning krijgen voor hun veerkracht, vooral als ze keer op keer de moed vinden om door te gaan. Ouders hebben in dit proces sterke steunpilaren nodig, zoals de glimlach van hun kind, een motiverende trainer of monitor en een betrokken leerkracht of leerondersteuner. Ouders verrichten heel wat onzichtbaar werk voor hun kind. Als een steunpilaar wegzakt of afbrokkelt, raakt het hele evenwicht verstoord. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals een verandering van school, het wegvallen van een therapeut, verandering in de persoonlijke situatie of simpelweg minder energie om door te gaan. De druk is immers op het ene moment meer voelbaar dan op een ander moment. Het versterken van veerkracht kan op diverse manieren en is vaak persoonlijk afgestemd.

Reflectievragen

  • Wat geeft mij energie om door te gaan in dit traject?  
  • Hoe zorg ik voor mezelf (zowel fysiek als emotioneel)?  
  • Hoe zorg ik dat de positieve zaken tot bij mij komen?  
  • Welke steunbronnen (familie, vrienden, professionelen, chatgroep internet,…) heb ik en hoe helpen ze mij?  
  • Hoe ondersteun jij (deze) ouders in het behouden van hun veerkracht? Wat heeft deze ouder, in deze situatie nodig om weer veerkrachtig te worden? 
  • Hoe bied jij genoeg veiligheid om veerkracht bespreekbaar te maken?  Hoe ga jij het gesprek aangaan, waar, wanneer?  
  • Welke signalen van stress, frustratie, vermoeidheid herken jij bij ouders en hoe reageer jij daarop?  
  • Welke steunbronnen kan jij nog inzetten om de veerkracht te vergroten? 
  • Hoe kan jij kennis en ervaring inzetten om ouders te helpen bij het navigeren voor uitdagingen in het inclusietraject?