Boodschap van ouders

Zorg mee voor mijn recht op zorgeloosheid.  

Bouw mee aan duurzame, sociale relaties van mijn kind.  

Investeer in relaties en verbindingen met nieuwe mensen.  

Wees rolmodel in hoe je omgaat met mijn kind. Zorg dat mijn kind volwaardig onderdeel van de groep mag zijn.

“Het groepje wordt gevormd met vallen en opstaan. […] Dan werk je met een volledig nieuwe groep aan het opzetten van het inclusietraject. Dat is goed; we hebben heel veel expertise, heel veel goede wil. Toch is het een groep die weinig samengewerkt, en ook de connectie met de school is niet altijd even evident. […] Het is niet altijd afgestemd. Dus dat is ook een taak die wij als ouders zoveel mogelijk proberen te sturen om dat goed te krijgen.”Kjartan

 

“Maar soit, de avond passeert, ik ga met een goed gevoel naar huis en ‘s avonds, ping, mijn gsm. Een berichtje van de ouders van Warre. Een jongen uit zijn klas met goede connecties, want zijn papa heeft een garage. […] ‘Dag Hadewich, hé, wij zijn de ouders van Warre. Wij hebben gezien dat Gust een gocart heeft; papa Bart kan wel zorgen voor een trekhaak aan die gocart.'”Hadewich 

 

“Het viel me vooral meteen op dat die kindjes enorm goed samenspeelden en Pia hielpen wanneer het nodig was. Er werd direct knutselgerief doorgegeven aan Pia als ze er niet aan kon. Ze begonnen spontaan haar rolstoel rond te rijden, zodat ze mee kon doen.”Ellen

Een sterk netwerk is goud waard wanneer we spreken over inclusie.  Een sterk netwerk stelt de keuze van de ouders niet in vraag maar gaat actief mee op zoek naar mogelijkheden en kansen, het zijn niet alleen hulpbronnen, maar ‘partners in crime’. Ze zorgen mee voor het recht van zorgeloosheid van de ouder. Binnen het netwerk hebben ouders nood aan voldoende mensen die hen omringen vanuit een inclusieve kijk. Mensen om je heen verzamelen, gaat niet van vandaag op morgen. Het is zoeken en blijven zoeken tussen vele professionelen, familie, vrienden en kennissen. Ouders hebben niet in elke context evenveel grip op het netwerk en de sociale relaties van hun kind. Ze willen steunen op professionals om hun kind ook dan te laten groeien in de sociale contacten en verbindingen. Netwerken veranderen in levensfasen en gaan bij kinderen met specifieke noden niet even vlot mee in deze overgang. Het is uitdagend om de verbindingen te behouden of misschien zelfs een volledig nieuw netwerk op te zetten. Ouders hebben nood aan een sterk netwerk dat hier samen in wil zoeken. Het is belangrijk om te zoeken naar mensen, maar ook naar manieren waarop ze ‘compagnon de route’ kunnen blijven en voor jou en je kind de nodige continuïteit kunnen bieden. Daarbij komt nog eens een goede portie geluk om op het juiste moment de juiste persoon te kruisen. Een sterk netwerk maakt dingen mogelijk en biedt steun.

Reflectievragen

  • Welke betekenisvolle personen zijn er binnen het traject? Waren er in het verleden?  Hoe kan ik hen betrekken? 
  • Hoe ziet mijn netwerk eruit? Wanneer en voor wat kan ik terecht bij wie?  
  • Hoe zichtbaar is het netwerk voor mezelf en voor anderen?  
  • In hoeverre voel ik me gesteund en correct geïnformeerd door de mensen in mijn netwerk? Wat is hiervoor nodig?  
  • Hoe help jij ouders bij het opbouwen en versterken van hun netwerk om inclusie voor hun kind mogelijk te maken? 
  • Hoe zorg jij ervoor dat ouders zich gesteund en goed geïnformeerd voelen door jou en anderen in hun netwerk? 
  • Hoe ondersteun jij ouders in hun rol als verbindende schakel tussen verschillende betrokkenen om een inclusieve omgeving voor hun kind te bevorderen? 
  • Hoe ondersteun jij het recht van ouders op ‘zorgeloosheid’?  
  • Hoe zorg jij ervoor dat het kind geen passagier is, maar actief mee kan sturen? 
  • Hoe zorg jij ervoor dat je een rolmodel kunt zijn in het inclusief en versterkend omgaan met kinderen?