Wat maakt een portret bewegend?
We spreken over een ‘bewegend’ portret wanneer we het de persoon in al zijn facetten (sterktes, talenten, ondersteuningsnoden, etc.) laat zien. In een bewegend portret worden ook verbindingen met andere mensen en plaatsen zichtbaar. Het geeft ook inzicht in ondersteuning, waardoor het duidelijk wordt hoe drempels worden weggewerkt en participatie wordt bevorderd.
Het is dus een levendig beeld dat de persoon in zijn omgeving op een creatieve manier vat. Het kan ingezet worden bij een eerste kennismaking op de stageplek of werkplek, bij een introductie aan nieuwe collega’s… enz.
Hoe kan ik een bewegend portret inzetten?
Een bewegend portret zet je in eerste instantie in tijdens een kennismaking. Het helpt de jongere om zichzelf te presenteren en staat anderen toe hen te leren kennen vanuit een meerzijdige identiteit. Je kan een bewegend portret bijvoorbeeld meenemen bij jouw kennismaking op een stageplek of werkplek, bij een nieuwe collega, een nieuw lid van het ondersteuningsteam, enzovoort.
Daarnaast brengt een bewegend portret ook mensen samen en dat houdt het portret in beweging. Wat is er verandert? Wat mist nog in het portret? Wat is niet meer van toepassing? Zijn er nieuwe verbindingen gelegd? Op een heel toegankelijke manier worden alle betrokkenen in het traject van de jongere uitgenodigd om deel te zijn. Lore bijvoorbeeld, vraagt aan nieuwe mensen in hun netwerk een foto voor in haar bewegend portret. Op deze manier laat ze hen ook weten ‘ik wil jou graag in mijn netwerk/team’.
Elk portret is uniek
Een bewegend portret verschilt van een klassieke beeldvorming omdat het tot stand komt in samenwerking met de jongere en zijn/ haar netwerk. Dat maakt ook dat elk portret uniek is, zowel naar inhoud (want iedere persoon is uniek), als naar vorm (kunstwerk, film, digitaal medium, fysiek boek, podcast, …). Alleen al de vormgeving van een bewegend portret vertelt veel over de eigenaar ervan.
We geven jullie graag inspiratie. Deze portretten kwamen in stand in samenwerking met Hanne Vandenbussche en studenten van de vakgroep Orthopedagogiek (UGent).
Fien
Het bewegende portret van Fien kreeg vorm via een online tool. Die laat toe om op een eenvoudige manier te werken met video’s en foto’s, iets waar Fien zelf ook graag mee aan de slag gaat. De QR codes maken het mogelijk om zaken vlot aan te passen zodat het portret met haar kan meegroeien.
i.s.m. Steunpunt voor Inclusie
Ann
Ann is zeer creatief en tekent graag. Het was dan ook evident dat zij haar bewegende portret via tekeningen vorm zou geven. Ze gebruikt het boek met tekeningen om in interactie te gaan met anderen.
Lore
Samen met Lore en haar netwerk werd gekozen voor een plakboek waar creatief mee aan de slag werd gegaan. Het resultaat is een kleurrijk, creatief en rijk gevuld portret waarin verschillende mensen aan het woord komen met straffe quotes en verhalen. Via QR-codes is er ook ruimte voor video’s en extra foto’s.
i.s.m. Steunpunt voor Inclusie
Sofie
Naast een creatief boek, kreeg het bewegend portret van Sofie ook vorm in een gezelschapsspel. Dit spel stelt Sofie in staat om op een ongedwongen manier over zichzelf te vertellen en het geeft haar medespelers ruimte om haar actief te leren kennen. Wanneer dit spel niet geschikt is voor een gelegenheid, kan Sofie steeds terugvallen op haar boek.
Isa
Isa koos ervoor om haar bewegend portret vorm te geven aan de hand van haar levensloop. Zo werkt ze met een opbouw van haar grootste mijlpalen naar welke competenties ze heeft verkregen op de werkvloer. Ook geeft ze aan waar haar sterktes liggen en wat ze niet graag heeft. Zo kan dit weergegeven worden aan toekomstige werkgevers.
Sami
Sami gebruikte als zijn bewegend portret een bordspel. Hierbij kan je via het pad naar het kasteel meer te weten komen over Sami’s verleden en heden. Maar Sami heeft ook ‘toekomst’-kaartjes toegevoegd in het spel dat je ook dingen kan ontdekken over zijn toekomst.
Hoe begin je hieraan?
Er bestaat geen stappenplan om een bewegend portret te maken, maar we geven wel graag enkele suggesties mee:
Om een goede focus te krijgen in het portret, kan het belangrijk zijn om op voorhand na te denken over het doel van het portret. Zal je het vooral inzetten tijdens de zoektocht naar inclusief werk/stage? Dan leg je meer focus op werkgerelateerde en sociale talenten en ondersteuningsnoden. Is het de bedoeling om assistenten/vrijwilligers op weg te zetten wanneer ze jouw kind ondersteunen? Dan leg je nadruk op brede talenten, niet direct zichtbare ondersteuningsnoden, persoonlijke informatie (bv. over huisdieren, muziekvoorkeuren, …).
Enkele vragen die kunnen inspireren bij het maken van een bewegend portret zijn:
- Wat is voor mijn kind/mij als ouder belangrijk om (wel of niet) te vermelden?
- Wat zijn toekomstdromen?
- Hoe beschrijven anderen jouw kind? Wat is typerend?
- Vraag aan assistenten/vrijwilligers/anderen die al langer jouw kind ondersteunen: wat was handig geweest om te weten toen je bij ons startte?
Bij het uitwerken van een bewegend portret zijn er ook enkele aandachtspunten:
- Vertrek steeds vanuit het kind/de jongere.
- Neem voldoende tijd.
- Een bewegend portret maak je niet alleen, betrek het netwerk!
- Kies een vorm die makkelijk kan meegroeien, aanpasbaar is.
- Gebruik van tools etc. is fijn, maar zorg ervoor dat alles toegankelijk is