In het decreet Leersteun is de opdracht gegeven aan een onafhankelijke commissie van experten, academici, onderwijsprofessionals en ervaringsdeskundigen om “een advies te formuleren over een evolutie naar inclusief onderwijs en de rol van gewoon en buitengewoononderwijs”. Ook een ouder zetelt in deze commissie en kon het advies dus mee vorm geven.

De titel van het advies luidt ‘Evolutie naar scholen voor iedereen.’

We zijn verheugd te lezen dat het advies vertrekt vanuit uitgangspunten zoals:

Alle kinderen maken samen de maatschappij van morgen.

Ter info: Dit rapport heeft een adviserende functie over de toekomst van inclusief onderwijs en zal geen onmiddellijke impact hebben op het decreet Leersteun.

Lees het volledige advies

We zijn verheugd bij het lezen van het einddoel van het advies (p.19):

Een inclusief onderwijssysteem is een kwaliteitsvol onderwijssysteem waarin elke leerling naar een
school naar keuze kan gaan en daar samen met leeftijdsgenoten leert en participeert. Door de
school naar keuze naar voren te schuiven, kunnen ouders van leerlingen met een handicap en/of
specifieke onderwijsbehoeften hun kind naar een school in de buurt laten gaan, net zoals alle
andere kinderen. Inclusief onderwijs gaat verder dan fysieke toegankelijkheid of ondersteuning
voor leerlingen met een handicap in het ‘gewoon’ onderwijs. Het gaat om het creëren van een
veilige leeromgeving waarin alle leerlingen zich welkom voelen, gewaardeerd worden en kunnen
deelnemen aan het leerproces op basis van gelijkwaardigheid en waar voor iedereen de nodige
ondersteuning wordt voorzien. Doordat alle leerlingen welkom zijn in alle scholen, worden het
scholen voor iedereen.

Voor leerlingen met een handicap en/of specifieke onderwijsbehoeften betekent dit:
✓ dat ze een onverkort inschrijvingsrecht hebben en zich kunnen inschrijven in elke school van
hun keuze;
✓ dat ze naar school gaan zoals ze dat ook zouden doen mochten ze geen handicap en/of
specifieke onderwijsbehoeften hebben;
✓ dat ze op school maximaal participeren aan lessen en activiteiten, zoals de andere leerlingen.