Boodschap van ouders

Luister naar mij als ouder en maak gebruik van mijn kennis 

Vertrouw op mijn ervaring in het ouderschap, zelfs zonder model 

Vertrek vanuit de talenten en sterktes van mijn kind  

Betrek mij bij alle communicatie en overlegmomenten over mijn kind  

“En af en toe komen er nieuwe stagiaires met hele goede intenties, en die zeggen dan: ‘Ja, ik heb gezien dat hij dit en dat niet kan.’ Dan heb ik het lef om ze te onderbreken en zeg ik: ‘Excuseer?’, en dan zie ik de directie al een beetje lachen – hij is er weer. Wij kijken niet naar Felix zijn beperking, maar we kijken naar wat er mogelijk is, waardoor er spontaan een glimlach ontstaat bij de rest van de tafel.”Geert 

 

“Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat de school naar de input van de ouders luistert om te weten wat Broes eigenlijk al kan. Ze waren namelijk aan het discussiëren over enkele momenten waarop Broes alleen in de klas zou zijn. En dan laten wij hem thuis helemaal alleen de straat uitrijden en de straat oversteken om boodschappen te doen.”Nele 

 

Niemand heeft mij een handleiding gegeven als ik dat kind gekregen heb. Maar toch gaan we daar samen mee om en zoeken we. Ik pleit niet het moet zo gaan of zo, maar ik wil wel mijn kind kunnen gaan halen met een lach op zijn gezicht.”Karolien 

Een ouder blijft continu kennis verzamelen over zijn/haar kind, van bij de start en in alle levensdomeinen zoals familiefeesten, kampjes, sportclub, …  Ouders en kinderen leggen hun weg samen af. Wanneer hun kind specifieke noden heeft, wordt het vaak uitdagender om overzicht te houden over de mogelijkheden. Dit ouderschap is zonder model, je kan niet terugvallen op standaard opvoedingsadviezen. De veelheid aan informatie is niet altijd overzichtelijk en in eenvoudige taal weergegeven. Een ouder heeft al andere wegen bewandeld met hun kind dan het standaard pad en hebben op die manier heel wat kennis opgebouwd.  Een ouder is expert in het zoeken van andere wegen, beschikt over de meeste info, heeft het beste zicht op de sterktes en noden van hun kind en is meester in het bepalen van kleine stapjes en haalbare doelstellingen voor hun kind. Wanneer professionals het pad van de ouder kruisen kunnen ze het overzicht verliezen en tegenstrijdige adviezen ontvangen, verwikkeld raken in een “van horen zeggen”. Vervolgens durft de ene bron meer dan eens de andere tegen te spreken, waardoor de ouder heen en weer slingert tussen adviezen en oordelen. Samen kennis verzamelen zorgt voor stevigheid. Het is belangrijk om de kennis van de ouder te erkennen, te waarderen en actief te gebruiken.

Reflectievragen

  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn kennis en ervaringen effectief worden gedeeld met professionals om de best mogelijke ondersteuning voor mijn kind te krijgen? 
  • Welke tip en/of succeservaring moet ik de nieuwe leerkracht, sportcoach, monitor, … zeker meegeven?  
  • Hoe ervaar ik mijn rol als constante factor in het leven van mijn kind, terwijl professionals komen en gaan? 
  • Welk(e) doel(en) heb ik voor ogen met mijn kind? Hoe werken we hier thuis aan, hoe communiceren we dit met de school, de vrije tijd en andere betrokkenen? 
  • Hoe luister jij naar de unieke kennis en ervaringen van ouders en hoe zet je die informatie in? 
  • Hoe zorg jij ervoor dat de expertise van de ouder een belangrijke rol speelt in dit traject? 
  • Heb jij het gevoel dat de ouder zich als expert erkent en hoe versterk je dat nog? 
  • Hoe verwerk je de inzichten van ouders in jouw aanpak, zodat jullie samen de beste oplossingen en kansen voor hun kind vinden?