
Geachte meneer Weyts ,
Mijn excuses dat ik u stoor maar ik zou graag een paar belangrijke dingen met u delen. Ik zal al vast beginnen met mezelf even voor te stellen.
Ik ben Cédric en ik ben 16 jaar oud en ik heb heel wat spijtige beperkingen zoals autisme, DCD, OCD, ADHD. De laatste dagen is er heel wat gebeurd waar ik me niet goed bij voel. Ik zal dit even uitgebreid uitleggen. Na mijn 60 dagen-traject (omdat ik uit het buitengewoon onderwijs kom, OV4, Biotechnologishe STEM) ben ik namelijk geweigerd. Voor zo’n keuze op zich heb ik nog respect. Normaal gezien. Maar nu is deze keuze namelijk niet gegrond. We hadden aan de school gevraagd om een leerstofoverzicht (wat nog geen redelijke aanpassing is). Dit hadden we gevraagd omdat ik door mijn autisme elk detail van het boek zou gaan leren. We hadden ook gevraagd voor spreiding van de examens omdat ik het veel vind om op één dag bijvoorbeeld 2 examens te maken of twee weken elke dag een examen. Ook hadden we nog gevraagd om langer aan een examen te mogen werken omwille van mijn motoriek (DCD). We hadden ook gevraagd om misschien tijdens de les een paar ingevulde oefeningen te krijgen die we die les gaan behandelen. Dit vroegen we omdat ik door mijn OCD (dwanggedachten in mijn hoofd) de hele tijd dingen moet invullen en terug uitgommen en ook weer omwille van mijn motoriek (ik kan moeilijk nadenken en opschrijven tegelijkertijd). Omdat de school dit niet ziet zitten hebben ze me dus geweigerd. Ik kan de leerstof wel aan maar ik heb dus gewoon een paar ‘mankementjes’ om het zo maar te zeggen. Ik vind het tot op heden nog zeer moeilijk om te verdragen dat ik deze aanpassingen niet krijg terwijl ik de leerstof zeker wel begrijp. Ze gaven op het oudercontact aan dat ik de leerstof niet begrijp maar dit komt doordat ik deze redelijke aanpassingen niet krijg. De school wil mij daarom wegsturen maar ik vind dit tegen inclusie. Ook zei de leerkracht (co-titularis) dat ze niet gelooft in inclusie en dat ze hier tegen is. Ook zei ze dat ze niet de middelen krijgen van u om iemand naast mij te zetten, maar wij hebben tot op heden dit nog nooit gevraagd om iemand naast mij te zetten. Ook werd ik vandaag er onrechtstreeks op gewezen in de klas dat ik het best naar een arbeidsfinaliteit zou veranderen omdat ik dus zogezegd de hoeveelheid leerstof niet aankan. Dit heeft de leerkracht gezegd in een volle klas, kijkend in mijn ogen, zogezegd naar iedereen bedoeld. Ook hebben ze geschreven in de motivatie dat ik ondersteuning heb geweigerd. Dit klopt helemaal niet want ik zou natuurlijk niet liever hebben. Ik heb wel gewoon aangegeven dat ik niet uit de klas zou willen worden gehaald omdat ik dan weer leerstof mis. En alles wat ik lastig vind geef ik zelf via mail (smartschool) gewoon door of via mijn ouders die dit dan mailen naar de leerondersteuner.
Wij gaan hiervoor spijtig genoeg in beroep moeten gaan. Ik ondervind dat mijn angsten door deze stress terug naar boven komen, die angsten die ik een lange tijd bij de psycholoog en psychiater onder controle had leren houden. Ik voel mij zeer droevig en teleurgesteld want het voelt heel onterecht aan. Ik vind het spijtig dat dit nog steeds kan voorkomen in 2023 waar we zo hard streven naar inclusie. Dit is namelijk al heel lang een probleem dat ik ook ondervond in de lagere school, zoals toen ik niet durfde onder water gaan bij de zwemles omwille van mijn angsten. Ik had dit wel gedurfd als ik een zwembril had mogen aandoen omdat dit een veiliger gevoel creëert maar dit mocht niet want de leerkracht vond dit toen valsspelen. De leerkracht van het eerste leerjaar zei me in september dat ik nooit zou kunnen leren lezen maar tegen het einde van het schooljaar was ik de beste lezer van de klas.
We voelen ons wel gesteund door de mensen van het Steunpunt voor Inclusie. Die zorgen er voor dat ik terug wat moed heb. Ik doe al zo lang mijn best en ze vragen ook altijd maar aan mij om van alles te kunnen. Maar wie gaat scholen nu ook eens dwingen om hun best te doen voor mij? Dat kunnen de mensen van het Steunpunt voor Inclusie en het leersteuncentrum ook niet.
Ik wil u uitdrukkelijk bedanken dat u heeft willen luisteren naar mij.
Ik bedank u alvast zeer voor uw antwoord.
Met vriendelijke groeten
Cédric